Kuatkan semangat dalam memiliki kasih sayang
AUGUST 2017 !!

Khamis, 3 September 2015

TUNTUTLAH ILMU..... selagi kau hidupp ! Pastikan halal !

Assalamualaikum, hai..alhamdulillah... hidup lagi pd hari ini......


Ape yg dimksudkan dgn tuntut ilmu ? Ilmu ertinya pengetahuan. Tuntutlah ilmu pengetahuan tersebut, selagi mampu...

Ape pula maksud 'pastikan halal'?   ITU MAKSUDNYA, pertama, jika anak atau anda sendiri, nak menuntut ilmu di sesuatu tmpt, bayarlah dgn wang yg HALAL,

Maksud kedua ialah anda sebarkan dan amalkan agar ilmu itu dpt membimbing diri sendiri :) itu ler HALAL , hehhee, pening ekk ayat falsafohhh nona ni, bahahaha.


Dalam kehidupan memang banyak ilmu, ilmu kemahiran, ilmu sains, ilmu jati diri, ilmu kerohanian...dan mcm2 yg kite namakan ilmu.... Kita akan dapat ilmu dari pelbagai sudut, Bukan sahaja di pusat pembelajaran semata mata,  malah dalam kehidupan seharian, kita turut memperoleh ilmu :)

Ilmu tu memg FREE,  sebab dunia ni milikNYA... tapi pasti ke HALAL ?  Dan  sebagai seorang pelajar, atau memiliki keluarga yg masih belajar di universiti, sudah tentu mahukan kejayaan. tapi adakah kejayaan itu HALAL? Sekiranya bergelar graduan kebanggaan, berjaya mnjadi mahasiswa mahasiswi yg disegani, adakah HALAL? 

Kita tak nampak cop halal dalam diri ni, kan, tp untuk mengetahui ianya HALAL, tengok kembali sifat diri, dan masa2 yang kita hadapi . InshaALLAH, bila rajin mencari ilmu dan muhasabah, barulah kite nampak ape ertinya menuntut ilmu halal   :)




 Yg merosakkan diri tu, bukan kerana takde ilmu langsung, tetapi kerana kekurangan . Kekurangan ilmu atau kasih sayang . Ingatlah bahawa ALLAH sayang sgt hambaNYA, yakinlah :)




1 ulasan:

Aishah Amin berkata...

ilmu yang bermanfaat juga adalah antara 3 amalan yang tidak terputus walaupun setelah mati

Aishah