Kuatkan semangat dalam memiliki kasih sayang
OKTOBER 2017 !!

Isnin, 24 Ogos 2015

ASAL USUL NASI HUJAN PANAS??? fuhhh !

Assalamualaikum, hai, juz entri pendek hari ni, hr tu nona ade makan nasi warna warni aka nasi hujan panas. Tahu tak sebab ape ek?

sebab ni yg aku copy :-

Lalu mengapa disebut nasi hujan panas? Hidangan nasi itu disebut nasi hujan panas karena warnanya yag beraneka ragam. Ya, nasi hujan panas terdiri dari tiga warna. Bila nasi tumpeng warnanya kuning, maka nasi hujan panas itu berwarna hijau, kuning dan merah. 

Seperti halnya cuaca, kalau saat panas lalu turun hujan, maka akan muncul pelangi di langit.  Nah, lantaran nasi ini berwarna hijau, merah dan kuning, orang Melayu kemudian menyebutnya nasi hujan panas.

Ada pula yang menyebutnya rainbow rice. Dengan perpaduan warna yang cukup indah, nasi hujan panas tentu sangat menggugah selera.  Nasi hujan panas merupakan salah menu andalan yang dimiliki Malaysia. Tak hanya itu, nasi pelangi itu pun sudah sangat terkenal sejak dahulu kala.

so juz sharing info ni sahaja okayyyy

info pic : GOOGLE jer






Nasi hujan panas adalah hidangan yang biasa di sajikan pada saat pesta, misalnya pesta perkawinan


SUMBER RESEPI :  nasi sedappp

RESEPI NASI HUJAN PANAS
Bahan-Bahan:
  • 4 cawan beras basmati (cuci bersih, rendam selama 1/2jam kemudian toskan)
  • 4 cawan air
  • 1 cawan susu cair
  • 2 helai daun pandan (simpul)
  • 1 kiub ayam maggie
  • 4 ulas bawang merah (tumbuk)
  • 2 ulas bawang putih (tumbuk)
  • 1cm halia (tumbuk)
  • Rempah 4 sekawan (B.lawang, cengkih, pelaga, kulit ky manis)
  • Minyak/Mentega/minyak sapi
  • Pewarna merah,ijo n kuning
  • Hirisan ketumbar,gajus n kismis

Cara-Cara:
  1. Panaskan minyak/butter/minyak sapi, tumis rempah 4 sekawan dan juga bahan tumbuk hingga naik bau.Masukkan daun pandan simpul tumis sekejap supaya harum
  2. Masukkan air dan kiub ayam.Biarkan hingga mendidih
  3. Masukkan beras dan susu cair, gaul sebati.Biarkan hingga nasi kering (Kacau sekali sekala untuk mengelakkan hangit di bahagian bawah)
  4. Setelah nasi kering, kecilkan api dan buat lubang kecil2 pada nasi menggunakan sudu dan titiskan warna merah, kuning dan ijo. Letak berasingan (jauh2 sket setiap lubang)
  5. Tutup periuk dan tunggu hingga nasi masak sepenuhnya (macam masak nasi biasa)
  6. Bila nasi masak, gembur2kan nasi dan taburkan daun ketumbar, gajus n kismis

6 ulasan:

Normi Nieza berkata...

good sharing.:)

DRAMATIC UNIQ berkata...

anak-anak memang suka nasi hujan panas ni. mungkin sebab colourfull, semangat nak makan... hehehehee... :)



Salam.. haii.. jemput join giveaway saya ye.. ParodyMe : 1st Giveaway By DRAMATIC UNIC dengan hadiah wang tunai keseluruhan bernilai RM350 untuk direbut..!! Jom ajak ramai-ramai join.. jomm.. jommm..!! tQ so much... :)

Herny Hafiz berkata...

anak saya suka ni nsi macam ni, tapi mama dia mals nak masak.. hihihii

www.hernyhafiz.com

nona senyum2 berkata...

YUPP, KALERFUL...MEMANG MENARIK MINAT KANNNN, HEHEE

LORH KAK HERNY, MASAKKANLAHHH, BARU HAPPYYYYY, HOHOO

norsadira berkata...

Selamat hari raya..harini nk try resepi ini.. jmput singgah blog saya ea dirawanhartawan.blogsport.com.my

Nona Qiyah berkata...

Selamat Hari Raya 💘💘