MENU DIET APE YG SESUAI???

MENU DIET APE YG SESUAI???

Assalamualaikum, hello !
Syukur masih hidup..  alhamdulillah !

Oke, nona sebenarnye, sedang survey2, MENU DIET mane yg sesuai ekk ??

Bukan haper, berat aku ni dah naik ber kilo-kilo since msuk asrama, mse form 1~

ohmaigeshhh ~ ~


Then, tiap tahun, bila jumpa je rayaaaaaaaaaaa,
akan ade yg tnye umur brpe, dah kawen kerrr =.="

YES, belommsss lorhhh ! Tapi aku terima je yg bg nasihat, bahaya berat badan mcm niihh~
Makan ape sampai ' SIHAT'  cam niiyyyy??

HAHA, org x kan tahu bile nye aku gembira orrr sedihhhh, sebab aku akan makann banyak bila dua2 keadaan berrlakuuuu, hahahaha~

tp kalau dah KENYANG SGT, memang lah tak telan banyakkk,
kalau kt rumah orang, pandailah cover, ye dakkkk!




So, sekarang, aku ghase, aku nk tryy turunkan berat badan, hehee... bukan sbb nakk pakwe ok ^_^

tapi sebab nak kembali sihat, aku perasan, lepas raya hari tuuu, kaki aku dah sakit2..
maybe sebab menampung berat aku ni haaaa~
 padahal duluu, lumba lari selalu menangggg tawww !
tapi tu kecik lagiiii lahhhhh, hahahaha~


NAH, bagussss sgt aku kumpul segala kata2 dan soalaan2 mereka untuk menyedarkan aku ,
jgn nk EGO sgt, jgn nk MALAS sgt kannnnn ^__^


Tapiiiii nk start from where? what? hehee~

aku gugel ade jwpnnye, aku tgk kt web Kevin Zahari, dan diet atkins !
Yahuuuuuuu~ found it ! Meh share !


Jangan lupa makan sarapan, tengahari dan makan malam. Makan malam sebelum jam 9 malam. Jangan ponteng makan. 

menu untuk dua minggu berturut-turut , jika tidak terlalu OBESITI la :-

Contoh sarapan / Breakfast
1.) Telur rebus - 1 biji - (0.6 grams carb)
2.) Chicken slice - 2-3 keping - (0.0 grams carb)
3.) Air suam - 1-2 glass - (0 gram carb)
4.) Keju - 2 keping - (1 gram carb)

Makan Tengahari / Malam
1.) Ikan panggang - 1-2 keping - (0 gram Carb)
2.) Sup Ayam - 1 mangkuk - (0.5 - 1 gram Carb) 
3.) Ayam goreng - 1-2 ketul - (0.5 - 1 gram Carb)
4.) Sayur-sayuran hijau - 1 mangkuk - (1 - 3 grams Carb)
5.) Telur goreng - 1-2 biji - (1 - 1.5 gram Carb)


Carb = Karbohidrat
Jangan lebih drp 20 grams Carb sehari kalau nak kurus!

Nasi - 1 pinggan penuh = 88 grams Carb !
Nasi - 1/2 pinggan (nasi separuh) = 44 grams Carb.
Nasi - 1/4 pinggan = 22 grams Carb.
Mee (mihun/spagetti/laksa/laksang/fettuccinni) = 10 - 100 grams Carb (meehoon paling rendah Carb = lebih kurang 10g sepinggan)

Makanan Yang ?Diharamkan? Selama 2 Minggu Induction

1. Minuman bergula seperti jus buah-buahan, air bergas (coke, sprite, pepsi), minuman berkafein seperti kopi, cappuchino, moccha, milo, barli, horlick, dll.
2. Sayuran berkarbohidrat timggi seperti kentang, segala jenis ubi, lobak.
3. Buah-buahan, tak kira apa-apa jenis terutama sekali pisang (23.7 gram karbohidrat sebiji).
4. Semua jenis roti, tak kira putih atau berfiber, berinti atau tidak.
5. Produk tenusu seperti susu, yoghurt, dadih, tak kira rendah lemak atau tidak.
6. Kek, biskut dan semua produk bergandum.
7. Makanan ringan seperti gula-gula, potato crisps, chocolate, pop-corn, aiskrim.
8. Kekacang, sama ada peanuts, pistachio, dll.
9. Mihun, mi biasa, pasta, spageti, macaroni.
10. Pizza, nachos, tortilla chips, doughnuts dan any other Fast Food.
11. Gula (tak kira gula putih, merah, gula melaka, artificial sweetener, madu lebah).
12. Nasi putih, pulut, brown rice. Setengah pinggan nasi putih ada 22 gram karbohidrat! Kalau 3 pinggan.

SUMBER HANGAT :- DIET ATKIN BERKUALITI

WOWWWW ! SUPERRR WOWWWW !

Memanggg bagosssss ! kannnnnn, NO RICE ! NO CARBO2 ! NO SUGAR ! NO BUAH BUAHAN ! tip-top sgt taw >___<



Namun, for the first, aku akan cuba kurangkan je dulu pengambilan nasi dan lauk2 , kurangkan kuantiti daripada sebelum2 ni aku amekk, hehee~

Lepas habis OPEN HOUSE DAN MARHABAN, maybeee baru aku start STOP ALL THE THINGS only for 2 weeks, kalau ikut berat aku nih lahhh, hahaha~ belum OBES sgt kot, tgk la pd ketahanan perut ambooooo~dipaksa tapi smbil menjaganya jugakkkk~



PENTINGNYA is, aku tak nak sakit kakii wehhh ! Sakit okehhhh ! Tak best nak jenjalannn jaoh2, jenjalan window shoppinggg, NGEEEEEE <>



SO, tunggu sampai 3 OGOS 2015,  baru start betol2, inshaALLAH ! Semua milik DIA , dan aku hanya mencuba sahaja, usaha for this pinjaman dariNYA, ALLAHUAKBAR !





















NOTAHATI : ALLAH, ya ALLAH, hanya padaMU aku bermohon...........~



Post a Comment

1 Comments

  1. alaaaa... kite x bole kalau tinggal nasi kesayangan tu :P

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .