Pasir Gudang, Johor Dalam Kesakitan

Mac 14, 2019

Kes Pencemaran Alam Sekitar March 2019 || Geram! Kesiannya! Tuh benda pertama keluar dari mulut aku bila baca berita terkini yang tragis di area Pasir Gudang.


Aku tertanya-tanya.... Kenapa orang tu sampai terdesak buang kat sungai tuh? Macam sesuatu sangat tau...  Selama ni tak pernah jadi...tiba tiba alasan macamtu.... Cannot brain oi.




Kesian laaa... Banyak orang jadi gila sebab pihak yang gila ni.... Ianya melibatkan nyawa.... Nyawa hidupan di sungai..manusia..seluruh alam sekitar la...Rasa nak rendam jela orang tu dalam sungai Kim Kim yang dah hitam tu..... Ishhh.... Istighfar banyak2 Nona !

Budak budak jadi mangsa...Pembelajaran tertangguh...Banyak kerja kena buat... Hm...




Aku balik kerja kul 9 lebih pun masih nampak ambulans lalu keluar masuk highway P.Gudang tuh.... Haishh...

Tabahlah nak..ujian datang tanpa dipinta....Semoga balasan setimpal buat penjenayah tersebut.... Tak di dunia..maybe di sana kelak.....

Semoga jadi pengajaran jugak kepada semua... Semua bahan chemical ada cara untuk neutealizekan semula bahan tu.... Jangan buang sesuka hati....Aku pernah handle bahan chemical.....memang kena pakai pakaian sesuai dan ikut cara yang betul.... Ada bahan chemical tak boleh kena air...nanti lagi kuat apinya...pelbagai sifat la senang cakap..




Semoga dipermudahkan...semoga sembuh bagi mereka yang terhidu bau gas tuh.... Dapatkan rawatan....Untuk neutralize kan badan...banyakkan minum susu..pure susu tau...jangan susu coklat laa..soya laa...dan air suam jugak..sebab cuaca pun tak menentu kan....

Banyak banyaklah kita mohon keampunanNya...
Amin. Semua yang berlaku ada hikmahnya.

#prayforpasirgudang
#semogacepatberlalumusibah

You Might Also Like

7 00 otak engineer COMMENT

  1. Giler la sapa yang buang chemical tu dalam sungai..takde otak..tak fikir sebelum buat..elok rendam jer diorang dalam sungai tu sampai mampus...hish geram

    BalasPadam
  2. bagi hukuman yang setimpal kat pelaku tu. menyusahkan orang je.

    BalasPadam
  3. nona jaga diri baik2 kat sana yaa

    BalasPadam
  4. Memang fikir-fikir, Dajjal je yang berani buat macam ni, bukan manusia...

    BalasPadam
  5. ada beberapa perkara yg sy fikir..1) samada kenderaan yang bawa tong itu terbalik lalu tong tu bertelempiaran dan sisa pun tumpah. sbb kalau org buang dia xkan berselerak mcm tu. sudah tentu org yg buat itu akan ada rasa tanggungjawab atau tidak patut utk berlaku sedemikian. 2) agenda lain/tersembunyi yg kita tidak pasti apa tujuannya. 3) kalau dia sengaja buat begitu, mgkin atasa dasar ada org menyuruhnya. ya..betul..mmg melibatkan nyawa..namun apakan daya apa yg terjadi adalah punca dari kesilapan kita juga..manusia yg menjadi punca apa yg tertimpa kpd kita skrg ini.. sama2lah kita berdoa mohon petunjuk dari ALLAH dan berlindung hanya kepadaNya..memohon agar ALLAH menyembuhkan anak2 syurga especially mereka adalah yang beragama ISLAM!!!! org melayu kita! kenapa harus yg ISLAM itu di tindas dahulu..!! ALLAHUAKBAR!!

    BalasPadam
  6. semoga sisa toksid dapat dibersihkan secepatnya..

    BalasPadam
  7. nak kerja mudah je semuanya. buang macam tu tanpa rasa bersalah.

    BalasPadam

I appreciate your comments/ idea.. Give me support.
Thank You! And Come Again!