Hati berkasih sayang...
MAY 2017 !!

Jumaat, 24 Februari 2017

Batalkan nazar??

Assalamualaikum, hai !

Image result for bernazar 

Ok, Nona nak terjumpa satu artikel berkenaan membatalkan nazar. Kadang ada yang mungkin tiba tiba tak dapat laksanakan nazarnya dengan baik atas alasan tertentu...kan? So nak batalkan nazar.

Apa itu Nazar?

Nazar ialah janji manusia kepada Allah SWT kerana menghargai nikmat yang diterima atau mendapat hajat yang dicita. Janji ini wajib ditunaikan. Nazar mewajibkan atas diri sendiri untuk melakukan sesuatu ibadah untuk Allah SWT yang asal hukumnya tidak wajib.

Sumber : wikipedia

مَنْ نَذَرَ أَنْ يُطِيعَ اللَّهَ فَلْيُطِعْهُ وَمَنْ نَذَرَ أَنْ يَعْصِيَهُ فَلا يَعْصِهِ
“Barangsiapa bernazar untuk taat kepada Allah maka hendaklah dia taat; dan barangsiapa bernazar untuk kemaksiatan maka janganlah ia melakukannya” (Riwayat Bukhari). 
So, nona tertarik dengan yang nih:-
" Jadi.. kalau nazar sah tapi tak mampu nak tunai. Macam mana nak batalkan nazar?

Bayar denda - Denda kafarah nazar. Kafarahnya apa dia?"



1. Merdekakan hamba

Tak ada hamba dah zaman ni. La ni banyak hamba dunia.

ATAU

2. Beri makan 10 orang miskin

Beri makan 10 orang miskin dengan seorang makanan mengenyangkan. Contoh: sebuku nasi minyak + lauk. Kenyang tak sebuku nasi minyak (+lauk) untuk sorang? Kenyang. Semasa kita beri makan untuk 10 orang miskin tu atau masa kita beli makanan tu.. Niat kafarah nazar... "Aku niat ini lah kafarah nazarku kerana Allah Taala."

ATAU

3. Puasa 3 hari

Niat puasa "Sahaja aku puasa kafarah nazar esok hari kerana Allah Taala". Nak puasa 3 hari berturut-turut boleh. Tak berturut-turut pun boleh.

Sumber : Batalkan Nazar


Sekiann makluman dan peringatan :) Semoga kehidupan baikk baikk sajaaaa~

6 ulasan:

Hanafi Abdullah berkata...

nazar nampak sahaja ..simple namun membawa impak yang besar juga tu..

Mar Mansor berkata...

good info nona..jangan main-main dengan nazar..

Mia Liana berkata...

hati2 bila bernazar...


pstttt.. terima kasih sudi join Segmen Nak URL Blog #28. blog ini tersenarai dalam http://www.mialiana.com/2017/02/senarai-url-blog-28.html

pemenang akan diumumkan pada 28/2/2017

Fairuz Aqilah berkata...

Tak pernah lagi bernazar. Thank you for sharing! Mungkin berguna untuk masa depan. ☺

Hernee Nazir berkata...

kena hadam betul2 kalau nak bernazar..tak boleh main2..

IK Tia berkata...

belum ada bernazar lagi.