Kuatkan semangat dalam memiliki kasih sayang
JULY 2017 !!

Isnin, 23 Januari 2017

Contest Mewah :- Bila dan kenapa aku belajar buat blog?

Assalamualaikum, hai !

Syukur masih bernyawa. Boleh sambung entri banyak banyakk lagi.

Aku nak sangatt join contest  nih, sebab aku tahu mesti ada orang stalk aku, nak tahu bila dan kenapa aku belajar buat blog..kan? So, eloklah aku share benda benda baik nih.. di samping support blogger lain..heheh~ Hadiah nya mewahh uols ~ Boleh tambah tambah rezeki...

Related image

Ok.

Aku mula belajar buat blog sejurus habis SPM.. Semangat betul tau, siap beli buku untuk belajar buat blog ~ Takde sapa tahu.

Kiranya, dah 6 tahun lebih berkecimpung bersama blog aku ni. Satu-satunya blog persendirian. Awal-awal dulu, memang tak tahu nak tanya sapa, dengan Facebook pun kurang digunakan... So, melalui buku, menjadi panduan. Ala, internet okay, cuba jela start belajar buat blog. Huhu~

Image result for life
Kenapa aku nak sangat belajar buat blog??

Haaaa, awal awal dulu, suka suka nak belajar berblog...sebab... aku teringin meluahkan rasa kat sini. Pasal pakwe lah, pasal hati terluka lah..hahahahaha~ Dushh! Ni serious, siap komen komen blog Girlfriend baru si EX. hihi. Then aku suka nak try n error HTML yang ada... comel comel gitu

Tapi lama kelamaan dah kenal team blogger yang lain, aku mula merasakan... aku kena gunakan blog nih untuk share sesuatu yang best dan berguna gak,,bukan luahan hati semata. Guna blog untuk mengumpat...takde guna, tapi untuk mengkritik, mungkin ya ! Sambil-sambil join contest, berfaedah gak lahhh.... ada rezeki, haaa, lebihhhh berfaedahhhh dong.

Aku pun suka baca perkongsian dari blog lain, dapatlah kenalan baru and pengalaman gitu.

So, hari ni aku nak share sikit Tips nak belajar buat blog.


1. Tanam minat

Aku rasa, buat apa pun kena ada minat. Biar tak separuh jalan. Kalau kau tak minat, setakat register lepastu kau takkan update apa apa sangat. Kalau kau minat, memang akan godek html atau layout yang ada. Konsep dan Theme apa nak letak kat blog.. susunan camna, entri fokus cerita apa...dan banyakkk lagi.. bila minat, memang kau akan cuba edit sana sini... sebab seronok tau...  Dan kau tak bosan atau penat hidup bersama dunia blogging.

Nak start, korang boleh belajar kat SINI


2. Godek godek blog sendiri dan orang lain

Ini wajib ok. Macam kau baru beli hp baru, IPHONE 7 contohnya, mesti kau godek habis,  mana yang kurang lebih... semua aplikasi nye kau nak tahu. Kan? Same as blog lah. Kenali sedalamnya.

Dan tengok blog orang lain. Biasanya, aku start tengok blog yang buat tutorial..dan aku suka try sampai bolehh... Puas Hati tau ~


3. Update dan blogwalking

Ye, kalau tak update, ada apa je kat blog kan? Haha, then kena blogwalking. Kalau tak singgah blog orang lain, mcm mana dorang nak tahu kewujudan blog kau? Dan macam mana kau nak harap dorang balas komen kat blog mu?

Kalau punn dah follow, tapi tak update, mesti orang lain malas nak menyinggah blog you... Dan..bukan sahaja update blog, apa kata update sekali status kat FB, bagitahu link blog... sekarang ni, banyak dah Group Blog-blog kat FB, senang sangat lah nak war warkan link blog..dan belajar buat blog.



Ehh, so, dah tahu nak buat apa? Yang nak join ?
Jomlah meriahkan oi...klik banner...

Ok, yang nak start belajar buat blog? Semangat, semangat ! Klik banner bawah tu yoooo









Teruskan niat menjadi blogger, sambilan atau sepenuh masa
Ini kerja halal. Jika ke arah yang betul.


Contest ini turut disertai oleh


  1. calrasepatrick.blogspot.com dapat bayaran RM30
  2. nonasani.blogspot.my dapat bayaran RM30
  3. missobsesi.blogspot.my dapat bayaran RM30
  4. sayidahnapisah.com dapat bayaran RM30
  5. mommyfiqa.com dapat bayaran RM30
  6. bloggerlelaki.com dapat bayaran RM30
  7. ciklapunyabelog.blogspot.my dapat bayaran RM30
  8. dianarashid.com dapat bayaran RM30
  9. susahsenangblogger.com dapat bayaran RM30
  10. at-tarmizi.blogspot.my dapat bayaran RM30
  11. myideakini.com dapat bayaran RM30
  12. amirkhalis.blogspot.my dapat bayaran RM30
  13. sayabukancikgu.com dapat bayaran RM30
  14. messarah.blogspot.my dapat bayaran RM30
  15. jangan-bukak.blogspot.my dapat bayaran RM30
  16. fadzirazak.com dapat bayaran RM30
  17. heroborneo.com dapat bayaran RM30
  18. nikkhazami.com dapat bayaran RM30
  19. misztrex.blogspot.my dapat bayaran RM30
  20. ummizarra.com dapat bayaran RM30
  21. infopelajar2u.com
  22. sabreehussin.com
  23. topseofriendly.blogspot.my
  24. ummiseri.com
  25. saidila.com
  26. qiyasaad.com
  27. kataubaid.com
  28. belajarbuatblogpercuma.wordpress.com
  29. iuzira.com
  30. hiburansabah.com
  31. heroborneo.com
  32. nasitambah.com
  33. aynorablogs.com
  34. ohtiptop.com
  35. jebengotai.com
  36. sensasi2020.com
  37. sayaazieera.blogspot.my
  38. jambubatublog.com
  39. adibsite.com
  40. sishawa.blogspot.my
  41. cikilamenari.blogspot.my
  42. alongxp.com

17 ulasan:

Noor Maizan berkata...

Good luck nona.

Hernee Nazir berkata...

good luck nona manissss ;)

Nona Qiyah berkata...

Yaaa, thanks uolz...sis cobaaaaa ~ till berjayaa~

At-Tarmizi berkata...

semoga berjaya =)

Hanafi Abdullah berkata...

Berapa la agak agak jumlah blogger di Malaysia.. Kalau 100 ribu ramai tu

Hafiz Yusof berkata...

Good Luck

1001petua.com berkata...

gud luck.. :D hehe.. jeles tgok org dpt main SEO ni..

p/s : hi... sy dh follow blog comel awk ni.. hope awk sudila juga follow blog baru sy ye dan tinggalkan komen seikhlas hati.. :D ty..

Kenapa Allah Ciptakan Neraka?

kamilsalleh 2 berkata...

Wah ramai betul yang miliki blog. Kadang-kadang tak tahu pun kewujudan blog di pulan dan si bulan.

moga berjaya....

Hiburan Sabah berkata...

Semoga berjaya.

Mohon tunjuk ajar blogger baru seperti saya ;-) . Salam perkenalan...

Mar Mansor berkata...

good luck nona

Saidila Abdul Rahman berkata...

SEMOGA BERJAYA....

salam dari www.saidila.com

galaksi viral berkata...

Salam perkenalan.. blogwalking dan done follow blog ni. :)

Azuan berkata...

Minat tu memang penting! kalau tak cepat bosan. haha.

Jie Susanos berkata...

boleh la bljr dari tuan anuar..

Hero Borneo berkata...

salam ukhuwah dan salam perkenalan..

jom blogwalking

umi adam faris berkata...

good luck dan tahniah kepada semua pemenang

fajar gt berkata...

Mantap semangatnya (y)

Lamaran kerja