Tabahkan hati dalam memiliki kasih sayang
JUNE 2017 !!

Isnin, 26 September 2016

Sultan Razia, satu-satunya Raja Wanita Islam Pertama di India

Assalamualaikum, and haii-haii !!!!

Alhamdulillah masih bernyawa.......... hingga hari dan saat ini..

Okay, Siapa Sultan Razia? Haaa..Wanita yang cantik dan berani .......... :)


Image result for sinopsis sultan razia


Adaptasi dari kisah sebenar mengenai sejarah kesultanan di India.

Image result for pelakon sultan razia

Start dari Iklan lagi aq dah tertanya-tanya story line dia camne lah agaknya...nak sangat tengok... dah lama tak tengok cerita beristana bagai..........drama ni start dari 31 Ogos hari tuu..tapi aku marathon tengok kat myfilm4u

Image result for pankhury awasthy

Aku suka tengok perwatakan yang dibawa Sultan Razia dalam cerita nii :) Pelakon ni cantik woiii, namanyaa Pankhuri .

Image result for pankhury awasthy

Image result for pelakon sultan razia

Setakat yang aku tengok, dia belum jadi Sultan lagi..tapi takpe..85 episod kann ~

Sedih sangat apabila kasihnya kepada ayah, ayah yang menjadi Sultan menyayangi anaknya tapi salah faham berlakuu dek kerana konflik yang dibuat keluarga tirinya, sangat jahat dan kejamm , sampai saling membunuhhhh wehh !!!! Nangis jugak kalau tengok sorang sorang, bahahaha ~

Tambahan lagi bila tengok orang kepercayaan dan rakyat dibunuhh, masyaALLAH !

TAPIIII

KISAH BENAR LEBIH TRAGIS ! 



SINOPSIS :

Drama Razia Sultan ini mengisahkan tentang Razia, anak perempuan kepada Shams-Ud-Din Iltumish dan juga cucu kepada Qutub-Ud-Din Aibak. Beliau dibesarkan seperti seorang anak lelaki dan dilatih untuk menguasai ilmu pedang dan menunggang kuda. Pada usia yang muda, Razia telah menunjukkan minat dalam hal ehwal politik dan bercita-cita untuk memperjuangkan hak sama rata antara lelaki dan perempuan. 

Razia juga merupakan seorang Puteri yang berjiwa rakyat dan pemurah hati. Beliau selalu menyelinap keluar dari istana untuk membantu golongan miskin pada zaman kanak-kanak. 

Konflik bermula apabila Shah Turkan iaitu bekas perempuan simpanan Iltumish muncul bersama dengan anak lelakinya untuk merebut kuasa. Shah Turkan ingin menjadikan anaknya sebagai pewaris takhta. Iltumish berjaya menggagalkan muslihat tersebut dengan mengisytiharkan pemerintah Delhi yang seterusnya akan ditentikan dengan pertarungan. Pemenang tersebut akan menjadi pemerintah kerajaan Delhi baharu. 

Beberapa pertarungan yang hebat telah berlaku sehingga menyaksikan Nasser dan Rukn-Ud-Din yang berlawan untuk takhta pemerintahan Delhi. Sayangnya, Nasser telah dikalahkan oleh Rukn-Ud-Din. Razia mengesyaki Shah Turkan bertanggungjawab ke atas kekalahan abangnya, Nasser. Beliau berusaha untuk membuktikan bahawa Shah Turkan telah menggunakan helah untuk mengalahkan Nasser. 

Tergugat dengan kewujudan Razia dan Naseer, Shah Turkan telah merancang untuk membunuh seluruh keluarga diraja itu bagi memastikan hanya anaknya yang layak menjadi  pewaris takhta kerajaan Delhi. Suatu hari, Razia terkejut apabila menjumpai mayat abang serta seluruh keluarganya.
Apakah yang akan terjadi kepada Razia? Bagaimana Razia mengatasi kehilangan seluruh ahli keluarganya dan bangkit untuk melawan Shah Turkan dan Rukn-Ud-Din. 

Takdir atau pilihan? Perebutan takhta, pergolakan politik, pengorbanan cinta dan pengkhianatan datang menguji kecekalan dan kebijaksanaan sang Puteri yang ceria, pemurah dan juga seorang pahlawan yang berani menerusi drama bersiri Hindustan ‘Razia Sultan’ 


KREDIT to : SINI


Image result for sinopsis sultan razia

Ok lah, aku memang minat dengan cerita perihal sejarah terutama jika ianya bukan tertumpu kepada peperangan sahaja. Terselit elemen lain, confirm best tauu ! hahaha

So, sesiapa belum tengokk, bukaklah TV 3, jam 4-5 petang tauuuuuuu ~ tak pun, marathon je macam akuuuu, kat myfilm4u.com

Image result for sultan razia

Hijau kuning tu jadi mak tiri, seorang penariii, wohoooo~

Image result for  sultan razia


Image result for sultan razia 



Image result for sultan razia


7 ulasan:

Murni Alysa berkata...

menariknya..akak suka..nnti nk tgk lerr

Ayuni Rafilah berkata...

Dah lama ikuti cerita ini walaupun ada terlepas beberapa episod. Sangat suka siri ini.

Elih Japahar berkata...

Best ker? minta tgok movie yg epik sikit..nak try tgok2 lah..mana tau best hehe

Mar Mansor berkata...

layan juga drama ni. memang best. sejarah mengatakan shah turkan & ruknuddin mati dibunuh selepas naik takhta lepas memberontak razia menjadi sultan. 6 bulan je pemerintahan rukhnuddin tu. bahana sifat tamak.

Ayu berkata...

Memang ikut cite ni...ada episod buat saya menangis bila kerabat di raja dibunuh....masa tu mmg sedihlah....geram betul ngan Shah Turkan tu...jahat bebenor...


Jemput ke blog saya:)
http://www.mamavitashoppe.wordpress.com

Mimpi Aria berkata...

great review..

Rabiahtul Adawiyah berkata...

Tak minat mana drama ni..