Kuatkan semangat dalam memiliki kasih sayang
AUGUST 2017 !!

Rabu, 31 Ogos 2016

Apa erti Merdeka bagi kita??

Assalamualaikum, hai ! Syukur masih bernyawa, bernafas, dan berblogg ~


Image result for merdeka


Salam 1Malaysia, salam kemerdekaan ke-59  ! Alhamdulillah........

Kalau dulu, memang kita nampak sangat sejarah mencapai kemerdekaan pada sebelum 1957, pelbagai perlembagaan dan kejadian yang berlakuuuuuuuuuu..SANGAT BANYAK !!! Semak balik buku tingkatan 3, hohoo~


  1. Peristiwa pemasyhuran kemerdekaan
  • Pukul 12.00 tgh malam 30 Ogos 1957, di hadapan Padang Kelab Selangor, Kuala Lumpur, bendera UNION Jack diturunkan
  • Bendera PTM dinaikkan oleh pemuda UMNO
  • 31 Ogos 1957, pemasyhuran kemerdekaan di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur.
  • Wakil Ratu Elizabeth, Duke of Wellington, serahkan dokumen perisytiharan kemerdekaan kepada Yang di-Pertuan Agong
  • Tunku Abdul Rahman membaca perisytiharan
  • Tunku melaungkan MERDEKA! sebanyak tujuh kali
Sumber: IDEA TERKINI

Image result for sejarah merdeka 

"MERDEKA !!!!! MERDEKA !!!!!! MERDEKA !!!!! MERDEKA !!!!!!

MERDEKA !!!!! MERDEKA !!!!!!

MERDEKA !!!!! "


Image result for sejarah kemerdekaan malaysia

Masih ada yang terlupa? Tak kenal? Tak suka? *Ok, tu gurau *



Image result for nama perdana menteri malaysia


Bagaimanapun,

Apa erti Merdeka pada masa kini? Sebab sekarang, dah takde merasa zaman darurat, peristiwa 13 Mei, dijajah British, Jepun... cuma memang negara masih berhabisan untuk menjaga negara, sebab berlaku pencerobohan sistem dan macam-macam di bahagian pertahanan negara cuma masih terkawal..

SYUKUR !!!!

Mungkin dari segi dijajah dengan perasaan Malas? perasaan takut untuk hadapai cabaran? Dijajah dengan sikap suka berlengah, tak suka berfikir panjang, lebih suka menyendiri atau bergosip?

Ini semua mengikut perangai dan pendapat masing-masing... sama ada masih berada di takuk lama...

atau impian je lebihh, tapi usaha tuu sekerat-sekerat..tak Merdeka pon lagiiiii..kann

So, all the best and goodluck ! APA ERTI MERDEKA BAGI KALIAN??



Image result for merdeka 

Jom kibarkan bendera ~ Malaysia Tanah Airku ~









Notahati: Suka tengok perarakan dan peristiwa hari kemerdekaan, bila lah nak sampai kat Dataran KL? nak tengokk depan depan..hehe~


Tiada ulasan: