Tabahkan hati dalam memiliki kasih sayang
JUNE 2017 !!

Jumaat, 28 Ogos 2015

PETAI MENYELERAKAN ! PERCAYA CKP AKU !

Assalamualaikum, hai..

ini namanya en petai, wah3,  hijauuuunyeee..hehe
AHA.., baru2 ni mak makan petai...and hr ni tetiba teregt petai..Jadi nona search pasal petai...



Memang sedappp bila buat sambal petaiii..SLURRPP, YUMMYYY!

. tapi  ade jugak yg tak makan petai, mulut berbauu katanya~ Yes, terpulang individu tu sendiri .


Maybe boleh ubah persepsi bila tgk khasiat petai nih :)


1. SERAT

Petai mengandungi serat yang sgt banyakk. Ia melancarkan pencernaan. Ha, kalau sembelit, cuba2 lah petai ye.... selain dari buah buahan lain, hehe




2. KURANGKAN DARAH TINGGI DAN STROK

Yes, sangat ohsem kan. Garam yg rendah dalam petai mampu menstabilkan degupan jantung sekaligus tekanan darah terjaga. Bila terjaga, kuranglah risiko nk kena strok n jantung .



3. ATASI ANAEMIA

Ini terjadi sebab kurangnya zat besi. Ok... petai ni ada banyak zat besi di dalam. So, petai boleh atasi anaemia or masalah kurang darah


Jadik, belajar2 lah makan petaiiii, Masalah yg melanda boleh diatasi,,inshaALLAH






info :-   PETAI 

1 ulasan:

ruslanafiq berkata...

tak berapa suka makan petai.. tapi mengenangkan khasiatnya tu, telan lah juga