Kuatkan semangat dalam memiliki kasih sayang
AUGUST 2017 !!

Selasa, 25 Ogos 2015

KERJA SEBAGAI DROPSHIP - part time

Assalamualaikum, haii, Alhamdulillah masih bernafas, masih bernyawa   :)

Ok, dah lama jadi dropship tapi tak pernah nak abadikan dalam blog .... so hari ni, sebab ade beberapa isu yg berlaku maka nak diluahkan .

Apa itu DROPSHIP ?

Nak senang tgk gmbar, hehehe



Dropship ialah seseorang yang berpangkat di bawah agent/stokis di mana mereka tidak memegang/menyimpan barang2 yang dijual tetapi membantu mempromosikan secara online or offline dan sambil mendapat untung.

Hal ini dmeikian kerana, untuk menjadi dropship, selalunya tidak memerlukan modal cuma modal internet, elektrik dan masa. Dropship tidak melakukan kerja seperti stokis or agent yg perlu amek stok di tmtpt2 supplier, ia hanya perantaraan antara agent dan customer.



Aku dah jadi dropship hampir setahun, lagi beberapa bulan, genaplah setahun..... dan macam2 hal yg berlaku...... Lebih lebih lagi melibatkan agent di atas agent, Sebab tak direct supplier kan, supplier duk kilang, lalu supplier bg agent hrge murah sikit, then agent bg aku tinggi sikit, nak untung,  aku mark up harga aku~


Jadi dropship, untung tak banyakkkkkkkk~ MEMANG pun ='=" tapi bergantung produk ape yg dijual. ade skincare, pakaian, makanan, kasut, aksesori... dan ikut suke berapa nak mark up tp TIDAK BOLEH OVER pulak atau KURANG SANGAT .. bergantung gak hrge pasaran ok <3


YUP.., Aku pernah berjaya dan tak berjaya . Contohnye, jd dropship kasut, tudung,  beg dan aksesori. Aku tidak boleh fokus pd kesemuanya sebab aku sedang jadi dropship pakaian dan skincare. Cuma bila ade cust nak powerbank, aku cri balik supplier tu, tp x banyak la yg nak powerbank, huhu~






So, bila hari2 tertentu seperti raya, haaa..time tu aku jadi dropship kuih raya pulak, ehhee~ pun payah nk fokus sebab aku ade kerja tetap yg lain berbanding DROPSHIP as part time ~




Sgt  seronok walaupun busy, Aku suke part time ginih, hehe...

Cabaran byk, antaranya bila ade cust yg suruh pm, last2, tak nak pulak, sebab dpt lg murah berbaloi baloi.......  Nk buat mcm mne, itu bukan rezeki kuuu~ dan bila cust lari, sebab tibe2, supplier ckp dh SOLD, pdehal time bank in tu ade lagi..... takkan nk salahkan terus supplier...kan, sbb kdg2 order masuk byk, dy lmbt sikit handle plus  dia pun ade life, kan ~


Dan baru2 ni, satu isu telah berlaku di mana, aku bgtau, aku dah bank in, ade bukti TAC serta email, tp supplier tu boleh ckp TAKDE DUIT MASUK !!!!!!   aku dah panas, sebab supplier ni, memang dah lama tak update pape kt group, sbb byk komplain...tp aq masih letak kepercayaan pd dia ~


Now, ganti ruginya, aku lah yg KENA kannnn~ dahsyat dahsyat !  Sabar kan hati, dan teruskan impian !!!!!!!!!!!!!!   fuhhhh, lap peluh kejap ~ bertabhalah wahai jiwa <>

Jadi untuk itu, aku harus tenangkan diiri dan ke sini !!!!!






Tiada ulasan: