KERJA SEBAGAI DROPSHIP - Part Time

KERJA SEBAGAI DROPSHIP - Part Time

Assalamualaikum, Hai.... alhamdulillah masih bernafas, masih bernyawa   :)

Ok, dah lama jadi dropship tapi tak pernah nak abadikan dalam blog .... so hari ni, sebab ade beberapa isu yg berlaku maka nak diluahkan .

Apa itu DROPSHIP ?

Nak senang, tengok je gambar...ehehe



Dropship ialah seseorang yang berpangkat di bawah agent atau stokis di mana mereka tidak memegang atau menyimpan barang barang yang dijual tetapi membantu mempromosikan secara online or offline dan sambil mendapat untung.

Hal ini demikian kerana untuk menjadi dropship, sememangnya tidak memerlukan modal pembelian barang cuma keluar modal untuk internet, elektrik dan masa. Dropship tidak melakukan kerja seperti stokis atau agent yg perlu amek stok di tempat tempat supplier, ia hanyalah menjadi perantaraan antara agent serta customer.



Aku dah jadi dropship hampir setahun, lagi beberapa bulan, genaplah setahun dan macam macam hal yang berlaku...... Lebih lebih lagi apabila melibatkan agent di atas agent, sebab tak direct supplier kan..Supplier proses kat kilang, lalu supplier bagi agent harga murah gila..sebab agent akan ambil stok dalam kuantiti yang banyak.. pastu agent pulak mark up harga tinggi sikit bagi kepada dropship...Bila nak untung,  si dropship kena mark up harga sendiri tapi tetap mengikut harga pasaran.


Jadi dropship, untung tak banyakkkkkkkk~ 

MEMANG pun tetapi bergantung kepada produk ape yang dijual. Ade skincare, pakaian, makanan, kasut, aksesori dan kita boleh ikut suka berapa nak mark up cuma TIDAK BOLEH OVER pulak atau KURANG SANGAT.. Tetap bergantung kepada harga pasaran 


Yup, aku pernah berjaya dan tak berjaya . Contohnya,  jadi dropship kasut, tudung,  beg dan aksesori. Aku tidak boleh fokus kepada kesemuanya sebab aku sedang jadi dropship pakaian dan skincare. Cuma bila ade customer nak powerbank, aku cari balik supplier yang jual, tapi tak banyak la yang nak beli powerbank secara online masa tu..huhu~

So, bila hari2 tertentu seperti raya, haaa..time tu aku jadi dropship kuih raya pulak, ehhehe~ pun payah nak fokus sebab aku ade kerja tetap yang lain berbanding DROPSHIP as part time ~


Sangat  seronok walaupun busy, actually aku suka part time ginih, hehe...

Cabaran banyak, antaranya bila ada customer yang suruh PM , last2, tak nak pulak, sebab dapat harga lagi murah berbaloi baloi....... 

Nak buat macam mana, itu bukan rezeki kuuu dan bila customer lari, sebab tiba tiba, supplier bagitau dah SOLD, padahal time bank in tu ade lagi..... Hm..takkan nak salahkan terus supplier...kan, sebab adakalanya order masuk bertubi tubi, dia pulak lambat sikit handle order plus  dia pun ade life, kan ~


Dan baru2 ni, satu isu telah berlaku di mana, aku bgtau, aku dah bank in, ade bukti TAC serta email, tapi supplier tu boleh cakap balik TAKDA DUIT MASUK PUN!!!!!!  Pfft, aku dah panas, sebab supplier ni memang dah lama tak update pape kat group, pastu banyak dapat komplen...Namun aku masih letak kepercayaan pada dia ~


Now, ganti ruginya aku lah yang KENA kannnn~ Dahsyat dahsyat !  Sabar kan hati, dan teruskan impian !!!!!!!!!!!!!!   Fuhhhh, lap peluh kejap ~ 

Bertabahlah wahai jiwa .

Jadi untuk itu, aku harus tenangkan hati dan ke sini meluahkan ketidakpuasan hati..Sekian





Post a Comment

2 Comments

  1. eBay dropship profits can be huge if you do your research and find reliable wholesalers to work with. Dropshipping means that you auction items that you buy from wholesalers who give you very good prices. Your goal is to make a profit on each and every item you sell, in other words to buy low and sell high. When bidding is done and payment received you forward the customer's shipping information to the wholesaler and they ship the goods. Ebay dropship

    ReplyDelete

Thank you for coming by.
Comments are your responsibility.
Any comments are subjected to the Act 588 MCMC 1988.
Comment wisely, and do it with pure intentions.

Happy Blogging .