Tabahkan hati dalam memiliki kasih sayang
JUNE 2017 !!

Rabu, 5 Ogos 2015

BERHUTANG SECARA ISLAM

Assalamualaikum, haiii ! Alhamdulillah for everythinggg <>  OK, now nk share saje2, tentang info dlm majalah DARA    niii  keluaran lalu  :)   mybe ade yg x bace kan.... 

Sebelum tu, 


Sebab2 berhutang :-

1. Nampak mewah dan sakan
2. Nak bersaing dgn orang lain
3. Kawen 
4. Tanggung keperluan anak bini
5. Nak hidup senang, harap2 kemudian pun senanggggg~ gitu
6. Start bisnes
7. Sambung belajar 



Ade yg sanggupp  buat loan bank, loan sedara mara, loan kawan,  dan loan AH LONGG CETI ~

Camane pun, hutang tetap hutang ! Mesti and wajibb bayarrr ! Nak2 bile dgn kenalan sendiriii, or ah longggg, fuhhh,  sampai bile nk lariiii, selesaikan hutang anda :)  BAHAYA BERHUTANG  woo~


Sabda Nabi  bermaksud:- " Diampuni dosa semua org yg mati syahid kecuali hutang." (Hadis riwayat muslim)

Jadi jelas, Islam mewajibkan umatnya membayar hutang . .  kan <>






Bagaimanapun, dlm keadaan tertentu...kan... berhutang tak dpt dielakkan :) 

Allah menggariskan tentang cara dan adab berkaitan hutang piutang :)

Dalam ayat 282, Surah al-Baqarah dinyatakan dgn pnjg lebaq, betapa kalau hendak memberi dan mengambil hutang,  :-

Jumlah dan tempohnya membayar balik PERLU dituliskan beserta dua saksi . 

Kalau pun tak tulis, Allah tetap mengetahui dan ALLAH mnjdi saksi :)










notahati:-  nona punye hutang dgn Mara pun x sure lah dpt less ke tidakkk..aduhaiiii, sabarr jelaaaaa .
Kena lunaskannn....biar diberkati hidup ini..... Allahuakbar ~ ~






3 ulasan:

Syazana Khairol berkata...

betul tu nona, kalau dah pandai berhutang mestilah pandai jelaskan hutang tu kan ;)

Eintan Nurfuzie berkata...

cik en selalu mengalami mslah nk tuntut hutang yg dibuat oleh peternak cik en.. mmm... kalau hutang kita tak langsai , roh kit akan terawang awangan.. mmm

bb_nona berkata...

kena tuntut, supaya org tu sennag kt sana, hmm, memang byk bersabar dgn org2 mcm nihhh kann