Kuatkan semangat dalam memiliki kasih sayang
OKTOBER 2017 !!

Khamis, 23 Julai 2015

Nak ganti puasa sebab dulu2 tak sedar wajibnya puasa ??

Assalamualaikum, hello !
Alhamdulillah sebab bernyawa lg hari niyyy :)
Okeh, mood raya lg?
mestilah kan..

HA, maybe ade yangg  dh start puasa 6, sunat hari raya :)



dan ade yg nak ganti puasa,

 Bukan je puasa ganti ramadan ritu,
tp nk ganti puasa yg dulu2 mse muda tak buat tuuu, kan ~

Ade yg pening, sebab tak ingat brpe hri kena gantiii, kan~
so jgn risau, Islam sentiasa membantu ok... 



Untuk yg nk GANTI PUASA tu, kalau tak ingat bilangan hari, boleh agak2 pastu lebihkan bilangan hri untuk cover~

Kena jugak ganti kalau mampu.... >.<

Then, masuk bab fidyah lak :-



Seperti dalam Kitab Muqodimah Hadramiyyah.

sehari tak puasa bersamaan dgn secupak berass.
Jadi, kalau tak puasa dua minggu, bersamaan dgn 14 cupak beras, 
Untuk tahun berikutnya, kena ganda dari 14 cupak kepada 28 cupak beras.
Dan gandakan lg sehingga tamat tahun yg perlu diganti puasa,

Contoh lebih mudah :-

Tingkatan 1 tak puasa sehari,= 1 cupak beras

Tingkatan 2 tak puasa sehari= 2 cupak beras 

Tingkatan 3 tak pose 1 hari,= 3 cupak beras

Sekarang, Tingkatan 4 ? so spatutnye dy byr 3 lah,  TAPI gandakan
satu lg cupak so, 4 cupak beras ~
untuk langkah berhati hatiii~

PSSSSTTTTTTTT, BAGI DUIT je pon bolehhh~
BERAS tuu, anggaran untuk  senang kire jerrrrr, huhuuu








1 ulasan:

izzeyda berkata...

ya betul tu.. kena utamakan yang wajib dulu.. barulah diikuti dengan yang sunat.. alhamdulillah tahun ni masih boleh ganti dalam bulan Syawal..