Kuatkan semangat dalam memiliki kasih sayang
AUGUST 2017 !!

Ahad, 14 Jun 2015

KENCING MALAM ! STRESS !!!

Assalamualaikum. Hello ! Alhamdulillah kerana masihh hidupp hari ini J
Masih melihat dunia yg fana ini. Allahuakbar ... ~~~


Hari ni nak abadikan pengalaman dan info mngenai kencing malam  ya..wahai blog ~
Dulu, adik aku mengalami symptom KENCING MALAM ..



Ya, pastinya susah dan malu.. betul kan..
Sampai umur hampir 8 tahun kot, baru berhenti…
Pergi ke mana2 je mesti bawak alas plastic, untuk dilapik dengan tilamnya
Atau alas tilam . Begitu sekali… nak2 time raya kan, pergh, memang semua tgk la kami sefamilia .
Nak buat mcm mana…. Bukan budak2 tu yg nak… so parents..pepandai lah ye…


Hmm…Dh try tonggeng bdan ape lah kan.. kejutkan ape semua setiap berapa jam.. urut semua..
Namun tetap sama . Benda ni boleh diubah sikit demi sikit dengan sendirinya…. Ni aku dh try cri jalan….  Family..terutama parents kena jaga psikologi  ank, jgn stress kan dia.. buat rawatan yg baik… .. beri semangat !



Actually kan,

 Kencing malam bukanlah satu penyakit kerana bagi sesetengah kanak-kanak, mereka memerlukan masa lebih lama untuk belajar mengawal pundi kencing sehingga mereka berusia lima tahun. Kencing malam boleh diwarisi daripada keluarga taw !
.
.
Anak mengalami 15 peratus risiko sekiranya kedua ibu bapa tidak mengalami kencing malam, tetapi jika salah seorang ibu bapa pernah mengalami kencing malam, 45 peratus risiko untuk anak mengalami masalah sama. Risiko meningkat kepada 75 peratus seandainya kedua ibu bapa pernah mengalami kencing malam.





OK, SO, APA YANG BOLEH DILAKUKAN :
NAH TRY :-


1. Pastikan bilik tidur tidak terlalu gelap sehingga menakutkan anak untuk ke tandas pada tengah malam.
2. Elakkan anak minum minuman berkafein seperti minuman bergas kerana ia membuatkan tubuh menghasilkan lebih banyak air kencing dan menjadikan anak merasa cepat dahaga.
3. Elakkan juga anak daripada masalah sembelit kerana ia boleh menyebabkan pundi kencing tertekan dan membuang air kecil lebih kerap

no ! no caffeinn ! noooo !!!!

4. Memberikan carta bersama pelekat berbentuk bintang. Setiap hari kanak-kanak perlu menandakan hari mereka ‘kering’ (tidak kencing malam) dengan menggunakan pelekat bintang.

Cara itu menggalakkan kanak-kanak tidak kencing malam kerana berusaha untuk memenuhkan jadual dengan pelekat berkenaan dan secara tidak langsung, membolehkan kanak-kanak dan doktor melihat pencapaian mereka. Konsep penghargaan dibentuk sebagai hadiah untuk usaha mereka.

5. Guna  sejenis alat pembunyi amaran yang diletakkan pada seluar anak. Alat ini sensitif pada lembapan dan akan berbunyi sebaik mengesan air kencing untuk membolehkan kanak-kanak segera bangun daripada tidur dan ke tandas. Kaedah ini sudah diamalkan sejak 40 tahun lalu di luar negara

6. Pemberian hormon Desmopressin yang mengurangkan pengeluaran air kencing. Sesetengah kanak-kanak memiliki sedikit hormon ini yang menyebabkan pundi kencing mereka sentiasa penuh sehingga terpaksa bangun lebih 2 kali untuk kencing malam.
(ni klaau dah tak boleh sngatt laa)

7. Luangkan sedikit masa bersama anak-anak sebelum mereka tidur. Berikan pelukan atau belaian. Ini dapat menjadikan kanak-kanak itu lebih tenang & meransang perkembangan otak mereka semasa tidur.






ok, done all.... SECARA RINGKASNYA, 


KURANGKAN MENGELUH DGN UJIAN ALLAH !
ADE BYK UJIAN UNTUK MEMPERKASAKAN DIRI ~

TERUTAMA SBG IBU BAPA, ANAK SYURGA, AMANAH DARI ALLAH <>








Tiada ulasan: